Ekå - historik
_________________________________________________________________
Uppdaterad 201107
Innehåll: Importerade bilar De gyllene åren Slutet |
Olov Ekengård konstruerade
i slutet på 1950- talet ett tungbärgningsaggregat, det sk Ekå-aggregatet
som i sin tur var en förbättrad kopia av Sörlings bärgningsaggregat.
Det karaktäristiska för Ekå- aggregatet är att det
är EN lågt placerad hydraulisk - eller i vissa fall mekaniskt
manövrerad - lyftbom på vilket en eller flera winschar kan monteras. Detta system har gjort Sverige till ett föregångsland när det gäller bärgningsbyggen och det är detta system som används idag på moderna bärgare världen över. Ovan: Ekå Bilbärgning AB. Vagnsparken i Räddningskårens färger någon gång på 1960-talet. Foto från Fredrik Klint. Allt eftersom stålmaterialen m m blev bättre och nya idéer uppstod, kom förbättringar och nya generationer. Enligt flera källor byggde Olov Ekengård den första prototypen av Ekåbärgaren hos Carmi Verkstad AB på Kilowattvägen i Haninge där han lånade ett hörn. Han byggde själv förutom den hjälp han fick med div plåtarbeten. Något år tidigare påstås Olov Ekengård ha byggd en bärgare av äldre typ med - som det påstås - en någon form av enklare kran vid den verkstad/bensinstation i Handen där han jobbade - en bärgare avsedd att användas i bensinstationens verksamhet. Importerade bilar Förutom bilbärgningen, konstruktion och tillverkning av bärgningsaggregat importerade även Olov Ekengård bärgningsaggregat och kompletta bärgningsbilar från USA. Ovan: Volvo N88 med ett Holmes 750 agg. till salu omkring 1969. Foto från Torben Enmarker. De gyllene åren I slutet på 1960- talet och i början på 1970- talet gick företaget mycket bra. Man sålde tex ett par hundra bärgningsaggregat till Brittiska armen. Ca 45 bärgare såldes via Volvo till Malaysiska armen byggda på Volvo F88 chassier. Även tailänska polisen köpte ett antal bilar. Totalt sålde Ekå bärgningsbilar AB över 1000 bärgare/aggregat under 1960 och 1970- talet i 37 länder. Ovan: Under de "gyllene åren" hade Ekå även ett eget flygplan (Piper Cherokee? Den som vet något om detta flygplan ombedes att höra av sig). Foto från Torben Enmarker. Slutet Omkring 1981, -82 skedde förhandlingar mellan Ekå bärgningsbilar AB och Bärgningsbyggen AB/Bro Wrecker angående en sammanslagning men därav blev intet. Omkring 1984 såldes O Ekengård företaget till Per Lind (Peli) och fortsatte att jobba som konstruktör åt olika företag. Han och andra aktörer vidareutvecklade det sk Ekå-aggregatet. Omkring 1989 arbetade O Ekengård periodvis i Olive Branch Mississippi, USA där han var en del av det team som arbetade för det kanadensiska företaget Vulcan som nu startad verksamhet i USA. Olov Ekengård avled i februari 1994. ____________________________________________________ Källor: Carmi Verkstads AB. Egna samlingar. Intervjuer med och upplysningar av; Ekengård-Wahlberg, Monika. Ekström, Gert. Tekniska Museet, Stockholm. Klint, Fredrik. Larsson, Lennart. Bro Bärgningsbyggen, Kristinehamn. Larsson, Bo. Fd anställd vid Carmi Verkstads AB. Lind, Per. Matsson, Torbjörn. Palmqvist, Olof. Fd säljare vid EKÅ. Ögren, Hans. Bro Wreckers Inc, USA. Foto; I anslutning till bilderna är ägaren angiven. Om inget annat anges; Larssons samlingar/tow.se. |
_________________________________________________________________
Åter
till Ekå
Sidan skapad i Augusti 2007.