Högertrafikomläggningen
_________________________________________________________________
Innehåll: Bildarkiv |
Högertrafikomläggningen
kallas den omläggning till högertrafik som skedde i Sverige klockan
05.00 söndagen den 3 september 1967. Denna dag har också kallats
Dagen H. Förändringen innebar att all fordonstrafik och även
cyklister hädanefter skulle använda det högra körfältet
på vägar med dubbelriktad trafik och hålla till höger
vid mötande trafik på enfiliga vägar. Vänstertrafiken i Sverige föranledde inte några problem förrän fordonstrafiken på allvar började expandera och trafiken blev allt mer internationaliserad. Då uppstod kravet på en anpassning till det trafiksystem som var det dominerande på den europeiska kontinenten. Ökad trafiksäkerhet i ett internationellt perspektiv var det övergripande skälet till att gå över till högertrafik. En effekt av omläggningen var att omkörningar blev mer säkra genom att ratten på merparten av alla person- och lastbilar i Sverige satt på vänster sida, precis som idag, varför föraren fick bättre sikt ut mot den mötande trafiken. Anledningen till att biltillverkarna i Sverige från början byggde bilarna vänsterstyrda var att myndigheterna redan tidigt hade antytt att en omläggning till högertrafik skulle komma och att merparten av alla bilar som exporterades var till länder med högertrafik som förordade vänsterstyrda bilar. Inom länder som har vänstertrafik – exempelvis Storbritannien, Irland, Australien, Nya Zeeland och Japan – säljs i princip enbart högerstyrda bilar. Den 10 maj 1963 beslutade Sveriges riksdag att Sverige skulle gå över till högertrafik 1967, med sammanlagt 294 röster mot 50. ____________________________________________________ Källor: Wikipedia. Intervjuer med och upplysningar av; Foto; I anslutning till bilderna är ägaren angiven. Om inget annat anges; Larssons samlingar/tow.se. |
_________________________________________________________________
Åter
till indexsidan
Sidan skapad i Juni 2021.