Motorbranschens Riksförbund
_________________________________________________________________
Uppdaterad 201214
Innehåll: Ring Taxi! Flera utredning ang bilbärgningsbranschen Omorganisation |
När
försäkringsbolagen införde räddningsförsäkring
den 1 juni 1961 som ett motdrag gentemot Thules köp av Svensk Räddningstjänst,
Falcks Räddningskår och Räddningskåren, aktualiserades
krav från försäkringsbolagens sida om en riksomfattande
larm- och bilräddningstjänst.![]() Verksamheten beskrivs så här enligt en annons i tidningen Motorbranschen 1961: ![]() Till förfogande för räddningstjänsten står över 450 bärgningsvagnar och mer än 1000 servicebilar landet runt. För persontransporterna disponeras - förutom befintlig ambulansorganisation - ca 8500 taxi, därav 1700 med sjukbår." Ovan: Den av ålder lätt patinerade skylt satt monterad på dörren till Arvika Taxis lokaler under åren ca 1962 till mitten på 1970- talet. Ring Taxi! Höger: Reklambild ur tidningen Motorbranschen. De sista avtalen med Taxi avvecklades troligtvis först 1982 då SOS Alarmering övertog all larmförmedlingen. Flera utredning ang bilbärgningsbranschen Under åren 1963-1967 gjorde MRF flera utredningar av bilbärgningsbranschen varvid man kunde konstatera en sjunkande lönsamhet för branschen, främst beroende på minskat antal bärgningsuppdrag. MRF förklarade detta med att den totala skadefrekvensen sjönk bla beroende på att självrisk infördes 1966, samtidigt som antalet bärgningsbilar ökade och att bärgningsuppdragen inte alltid i första hand förmedlades till MRF-organisationens entreprenörer. Vidare konstaterades en - i förhållande till behoven - ojämn fördelning av bärgningsbilar över landet. Omorganisation 1968 träffades ett avtal mellan Larmtjänst, som företrädde försäkringsbolagen och MRF om en gemensam organisation för bilbärgningsverksamhet inom ramen för Bärgningskåren. Avtalet innebar också att Larmtjänst erhöll delägarskap i Bärgningskåren till 2/3. I och med denna omorganisation var det slut på MRF´s direkta engagemang i bilbärgningsbranschen då detta sålunda övertogs av Bärgningskåren. Målsättningen för omorganisationen var att begränsa antalet bärgningsbilar och få en jämnare fördelning av bärgningsbilar över landet för att därigenom åstadkomma ett högre kapacitetsutnyttjande. Vidare avsågs att öka försäkringsbolagens ansvar för bilräddning. ____________________________________________________ Källor: Andersson, O. (1997). En resumé över 35 verksamhetsår. Förlag: Larmtjänst AB. Bärgningskåren AB. Statens pris- och kartellnämnd. (1981) Konkurrensbegränsningar inom bilbärgningsbranschen. Tidningen: Motorbranschen. Tidningen: Motor. Foto; I anslutning till bilderna är ägaren angiven. Om inget annat anges; Larssons samlingar/tow.se. Tack till Gert Ekström, Gunder Larsson och Mattias Larsson för lån av material. |
_________________________________________________________________
Åter
till indexsidan
Sidan skapad i Februari 2000.