Larssons privata fordon,
1970-73
_________________________________________________________________________________
Uppdaterad 191105
Innehåll: Larssons privata fordon under åren 1970-1973. Chevrolet Bel Air Uppd. 191105 Ford Thunderbird Ford Taunus 20M Ford Zephyr Six Ford Taunus 17M Ford Taunus 20M TS Opel Rekord Coupe |
Chevrolet
210 -57 Den första egna bilen var en Chevrolet 210 -57. Den inköptes omkring 1970 för 350 kr! - En fyradörrars Cheva kostade inte mer på den tiden! Ingen V8 men med en sexa som gick som en klocka. Automatlåda och orginalradio (AM med "Radio Luxenburg") fanns i alla fall. Synd att man inte hade förstånd att vara rädd om den, bla kapades taket av! trots att det var en fyradörrars sedan. Sålde den senare till en bekant som skulle ha motorn för 75 kr om jag inte minns fel. Det är med fasa man i dag tänker på att OM jag behållit bilen i det hyfsade bruksskick den trots allt befann sig i och inte fördärvat den. Om inte annat hade bilen varit värd mck pengar. Vet dock väl än idag vart taket och bakrutan m m ligger begravda men grävmaskin behövs! Se även bildarkiv: "Larssons bilder". Chevrolet Bel Air -57. Obs den eleganta flerfärgslackeringen. 1970. Ford Thunderbird -58 Detta var min andra bil, kostade hela 7000 kr. "Alla" tyckte att bilen var för dyr eftersom den var hela 12 år gammal! Det påstods att det var denna bil som boxaren Ingmar Johansson köpte ny men detta kan nu kraftfullt dementeras (se reg.bevis). Inte heller denna bil hade jag förstånd till att vara rädd om. Man hade heller inte kunskap att rätt sköta en sådan här bil, inga pengar till det heller för den delen. Alla pengar gick åt till bensin. På väg till västkusten någon gång i början på 1970-talet skar motorn och bilen fick bogseras hem på en dollykärra. Motorn renoverades men jag fick aldrig någon vidare ordning på bilen. När sedan automatlådan började krångla så var jag glad när en person begärde 2000 kr imellan på en Ford Taunus 20M -66. Med dagens mått mätt var det en urusel bilaffär, men dom flesta på den tiden tyckte att jag hade gjort en bra affär. Se även bildarkiv: "Larssons bilder". Ford Thunderbird -58, regnr: MA666/HRF386. 1970 Det uppstod något strul i samband med ägarbytet och registreringen när jag köpte vagnen. Minns inte vad men jag vill bestämt hävda att jag köpte bilen på sensommaren 1970 och sedan stod den med trasig motor över vintern 1970-71. Eller så har Länstyrelsen helt enkelt skrivit fel? Fast det var nog inte bilen ovan? Foto från Mats Högdahl. Ford Taunus 20M -66 Kommer ihåg att denna Taunus (S36869/AWE459) var den sista bilen som jag köpte nya diagonaldäck till (60 kr st på OK). Några bältdäck var det inte råd till. Att bilen gick som en orm på vägen fick man leva med. Kort efter köpet så skar motorn! även i denna Ford. En förstående släkting skänkte mig pengar till en fabrikny motor (3223 kr inklusive montering och moms i november 1972). Efter en tid "råkade" jag köra i sidan på en sopbil, felet var mitt och bilen bara halvförsäkrad, så det var bara att släpa sig till skroten med vraket. Skrothandlaren var bussig och lät mig byta bort vraket jämt mot en risig Ford Zephyr -62 som egentligen skulle skrotas, då det var en ny motor i Taunusen. Se även bildarkiv: "Larssons bilder". Ford Taunus 20M TS -65, regnr: S39213. Våren 1973. Ford Zephyr Six -62 Andra dagen med Zephyren passerade jag en poliskontroll eller rättare sagt om jag hade kunnat passera kontrollen hade det varit bra men polisen var av den åsikten att denna bil var värd att titta närmare på. Efter det att två poliser hade synat Zephyren inifrån och ut, provkört och provbromsat var testprotokollet fullskrivet. Poliserna sa att jag kunde vara glad över att jag överhuvudtaget "på nåder" fick köra bilen därifrån så dålig som den var. Zephyren reparerades senare hjälpligt så den gick igenom besiktningen och jag körde sedan med bilen fram till juni 1973 då den såldes. Ford Taunus 17M -60 Därpå ställdes kosan mot närmaste bilfirma som handlade med billigare bilar och en handlare föreslog en Taunus av -60 års modell, en snygg tvåfärgad bil med en ägare för ett par hundra. Ford Taunus 20M TS -65 Taunusen från 1960 byttes så småningom bort mot en Ford Taunus 20M TS -65. En trevlig bil som fick säljas när jag ryckte in i "lumpen". Fick en rostig Volvo Amazon -59 i byte, omöjlig att få igenom besiktningen. Amazonen släpades till skroten. Den åter igen förstående skrotägaren bytte jämt med en opelmotor till den Opel Rekord -62 som jag köpt i "befintligt skick" på en bilfirma i Karlstad för 50 kr! Motorn var sönderfrusen, inget avgassystem m m men annars ganska fin. I en trädgård i vår lilla stad fick jag av en slump se en tvådörrars Rekord som stod uppallad. Jag knallade in till till mannen som ägde bilen och frågade om den var till salu och om motorn var bra. Jag sa även som det var att jag låg i "lumpen" och inte hade några pengar. Ägaren berättade att han hade kostat på bilen en hel del: nytt avgassystem m m, men bilen var så rostig, visade det sig, att den inte gick att besiktiga och visst skulle han sälja bilen. - "Men något behöver jag väl ha för bilen, sa ägaren, ge mig åtminstonde 25 kr!" 25 kr var allt jag ägde så det priset passade bra. Slutresultatet blev att jag fick en skaplig mörkblå fyradörrars Opel Rekord -62 för 75 kr! Den bilen tjänade mig troget i flera veckor innan motorn skar! Detta var alltså den tredje bilen jag ägde som motorn skar i. Då var både pengar och lusten till bil slut så bilen såldes för några tior. Opel Rekord Coupe -62 Efter "lumpen" så fick man börja jobba och tjäna lite pengar så att man kunde köpa bil igen. Första bilen blev en silvergrå Opel Rekord Coupe -62 som kostade några hundralappar. Ytterligare några Rekorder avverkades inan det blev dags för en Ford igen. Se även bildarkiv: "Larssons bilder". Opel Rekord Coupe -62, regnr: S70531/CDD881. Inköpt 1973, såld 21 juni 1974. Fotot taget 1973. |
_________________________________________________________________________________
Åter
till privata fordon
Sidan skapad i Mars 1999.