Citybärgare
_________________________________________________________________

Innehåll:

Länge den dominerande bärgningsbilen

Fördelar

Nackdelar

Citybärgaren (kallas även garagebärgare) är en liten och smidig bärgare men som har sina begränsningar.

Citybärgaren - ofta byggd på ett två- eller fyrhjulsdrivet chassie med ca 3,5 tons totalvikt som tex USA-, VW LT- eller MB-chassie med ett hydrauliskt bärgningaggregat samt med en skåpbyggnation.

Citybärgaren lastar en personbil eller lätt lastbil i taget på grillen och har en ca 3 till 5-tons vinch.


Länge den dominerande bärgningsbilen

Längre tillbaka i tiden var den så kallade citybärgare den dominerande bärgaren för personbilar.

De första småbärgarna var utrustade med en enkel kran som lyfte upp den havererade bilen i stötfångaren eller dyl. På 1950-talet kom "slangbellan" och på 1960-talet det moderna hydrauliska "underlyftet".

Höger: En helt ny fordbärgare av ca 1965 års modell med Holmes 440-agg. av "slangbelletyp" Såldes av EKÅ som tog hem ett antal färdigbyggda bärgare från USA. Obs de små hjulen ovanpå byggnationen - den sk "dollyn" som placeras i förekommande fall under den axel som är kvar i marken på den havererade bilen. Foto från Janne Söder.


Fördelar

Den stora fördelen med citybärgare är dess framkomlighet i stadstrafik, p-platser, garage och på tex skogsbilsvägar och i terräng. Citybärgaren får oftast framföras med med "B-behörighet".


Nackdelar

En nackdel är att man enbart kan bärga ett fordon i taget vilket gör lönsamheten sämre, i synnerhet på landsbyggd.

Höger: Dolly placerad under en Chevrolet Impala. Salufördes av EKÅ


En annan nackdel är den att en axel på det havererade fordonet alltid rullar på marken. Detta brukar gå bra i de flesta fall men när detta är omöjligt, tex när ett fordon är svårt frontkrockskadad samt är bakhjulsdriven och försedd med automatlåda måste en sk dolly placeras under bakaxeln (alternativet i detta fall är att ta bort kardanstången eller drivaxlar).

Krockskadade fordon kan även vara så skadade att inga hjul rullar fritt eller kan fordon vara försedd med en fyrhjulsdrift som gör att inga hjul får rulla på marken. Även i dessa fall måste en dolly placeras under en axel.

Ovan: Dolly - i vilken en av den haverade bilens axlar/hjul placeras i. Salufördes av EKÅ


Men som sagt - vid 99% av alla personbilsbärgningar, och vid kortare avstånd - fungerar den lilla bärgaren utmärkt.

Höger: Typisk äldre citybärgare - Chevrolet C30 från ca 1978 med EKÅ-aggregat.
____________________________________________________

Källor:
Eget arkivmaterial.
Tidningen Lastbilen.

Foto; I anslutning till bilderna är ägaren angiven. Om inget annat anges; Larssons samlingar/tow.se.

Kopiering till sociala medier som Facebook och liknande är inte tillåten utan tillstånd av tow.se eller ägaren till bilden.

_________________________________________________________________

Åter till olika typer av bärgare

Sidan skapad i Mars 2005.