Holmes/Tranås
_________________________________________________________________
Uppdaterad 201121
Innehåll: Tvåmansbetjänat Stativet Kranstödet Vinschen Kranarmar Manöverorgan Standardtillbehör Extra tillbehör Bärgningskranens manövrering Lyftkapacitet Transportkapacitet |
Det amerikanska
Holmesaggregatet, som såg dagens ljus redan 1914 i USA fick ofta
stå modell vid svenska bärgningsbilbyggen under 1940- och 50-talen.![]() Höger: Tranåsagg. kompletterad med en lyftbom. Obs att lyftbommen manövrerades med hjälp av vinscharna. Bilen ägdes av Philipssons, Stockholm. Det utmärkande för de stora Holmes- Tranåssaggregaten var de svängbara kranarmarna med en motordriven vinsch i varje kranarm samt de sidomonterade kranstöden/stödbenen som gjorde att fordon kunde bärgas även från sidan. Tvåmansbetjänat Under 1940- talet började man att i Tranås på licens av Holmes att tillverka ett "något förenklat och förbättrat" Holmesaggregat. För enkelhetens skull benämner vi fortsättningsvis detta bärgningsaggregat "Tranåsaggregat". Tranåsaggregaten består av följande delar: stativet, två kranstöd, en vinsch med två lintrummor, två kranarmar och manöverorgan. Nackdelen med dessa aggregat var att de var tvåmansbetjänade och något tungarbetade. Fördelen var att det tex gick utmärkt att bärga fordon upp i diket med bärgningsbilen stående parallellt med vägen, belastningen på bärgningsbilen blev vid rätt handhavande minimal samt att operatören stod skyddad bakom hytten. Inga bakre stödben fanns förutom sk "markstöd" (vilket var ett extra tillbehör), utan stoppklossar monterades i förekommande fall bakom bärgningsbilens bakre hjul som komplement till kranstödet. Principen med dubbla kranarmar medgav som sagt att bärgningsbilen kunde stå parallellt med vägen och detta aggregat var avsett att i första hand arbeta med lasten vid sidan av bärgningsbilen. Bärgning gick då till på sådant sätt att kranarmen fördes ut mot den tex dikeskörda bilen - kranstödet fälldes ut och säkrades. Vid tyngre tag fördes kranarmarna ut åt varsitt håll; den ena bommen användes vid spelning/lyftningen av det dikeskörda fordonet, motsvarande kranarm på andra sidan bilen fästes vid ett markankare eller träd på andra sidan vägen med hjälp av vajern. Vid mycket tunga tag användes ett eller flera block. Det gick naturligtvis att vända kranarmarna rakt bakåt men då kunde man endast använda ca hälften av aggregatets dragkapacitet. Stativet ![]() Höger: Stativet med dragögglor (1) för inkoppling av dragkrok eller hjälplinblock. Kranstödet ![]() Höger: Kranstöd el. stödben. Varje stöd är försedd med en säkringskätting (1) med krok. På bärgningsfordon med skåp fanns en "dörr" som öppnades då stödbenen svängdes ut. Stöden är vridbara och ledade vid fästet. Varje stöd består av ett yttre och ett inre rör. Det inre kan dragas ut och låsas med en sprint. Varje stöd är försedd med en säkringskätting med krok. Vinschen ![]() Höger: Vinschen består av ett kranspel med två separata lintrummor. 1. Två separata lintrummor. 2. Kardanaxel. 3. En fast lagrad axel. 4. Rullkedja, 5. Linförare. Dessa fungerar som bromsar och håller därigenom linan sträckt. På varje lintrumma finns en ca 60 m lång 13 mm stållina med lyftkrok. Linan löper över en svängbar linskiva i stativets överdel och en fast linskiva i kranarmens topp. Kranarmar ![]() Höger: De två kranarmarna kan var för sig svängas och kan ställas i höjdled med hjälp av ett handdrivet spel, 1. Handdrivet spel. 2. Lina från spelet till kranarmens topp. Manöverorgan ![]() Höger: Manöverorgan. 1. Kopplingspedal som påverkar bilmotorns ordinarie koppling. 2. Gasreglage för bilmotorn. 3. Manöverspakar för kranspelet, en för varje lintrumma. Lägena är; inspelning - friläge - utspelning. Standardtillbehör ![]() Skåpbyggnation m m var extra tillbehör. Höger: Standardtillbehör. 1. Två st block. 2. Handvev för handspelen på kranarmarna. 3. Bromsklossar för bakhjulen. 4. Två st varningsskyltar med texten "Bärgning pågår". Extra tillbehör ![]() Den hågade bärgningsvagnsköparen rekommenderades att skaffa en "bogserkärra" (även kallad "dolly"). Det ansågs mer ekonomiskt och praktiskt att skaffa en mindre bärgningsbil med bogserkärra än att köpa ett tyngre chassi med möjlighet att låta haveristen hänga i kranarna eller utliggare (det vi i dag kallar bom). Ovan: Extra tillbehör. 1. Plattform med förvaringslådor för verktyg m m (dvs det som vi idag kallar "skåp" eller "skåpbyggnation"). 2. Markankare med spett. 3. Block av mindre typ. 4. Paralellstagslås för lastbilar. 5. Arbetsbelysning. 6. Markstöd för bilens bakparti. ![]() Höger: Dragstång med förlängningsstång. Med hjälp av förlängningstången kunde man göra infästning under det havererade fordonets på framaxel. ![]() Höger: Bogserkärra Haveristens fram- eller bakaxel placerades i kärran. Kärran kunde i körning i terräng även utrustas med band och blev då "synnerligen smidig". Bärgningskranens manövrering ![]() ![]() Lyftkapacitet Lyftkapaciteten på detta aggregat var ca 4 - 6 ton och dragkraften ca 10 -12 ton. ![]() Transportkapacitet Transportkapaciteten var mycket beroende på bärgningsbilens tjänstevikt - några ungefärliga värden:
Ovan: Skiss över Tranåsaggregatets
lyftkapasitet. |
_________________________________________________________________
Åter
till indexsidan
Sidan skapad i Januari 2004.